.:Erti Persahabatan Sebenar:.

pernahkah anda berkawan?

dengan sape anda besahabat?

mengapa anda berteman dengannya?

Senangkan soalan tersebut?budak kecik pun boleh jawab..tapi soalan yang paling susah (tak la susah sangat pun) soalan ketiga tu.Sebab ape kita berkawan dengan seseorang tu.

Sahabat itu sangat diperlukan.Tak kira la siapa pun sahabatnya namun yang jelas,kita besahabat dengan seseorang itu kerana kita dapat sesuatu manfaaat dari dia.Ye la,mana de orang nk berkawan dengan orang yang hanya mendatangkan masalah kat dia.Tak kira la manfaat yang diharapkan dari sahabatnya itu perkara baik ke buruk.

di antara sahabat2ku di MIAT


Ada yang bersahabat kerana dia tu classmate kita(ni paling famous kot),sebab dia tu sekampung kita,sebab dia pandai dan boleh ajar kita,sebab dia soleh boleh bimbing kita dan yang paling lucunya kalau besahabat kerana nak dapat kakak or adik dia.

Namun dari kacamata Islam,persahabatan itu diteraskan atas dasar keimanan.

“Sesungguhnya orang-orang yang beriman itu adalah bersaudara, maka damaikanlah di antara dua saudara kamu (yang bertelingkah) itu; dan bertaqwalah kepada Allah supaya kamu beroleh rahmat.” [Al-Hujuraat 49: 10]"

Jika kita lihat di sini,persaudaraan itu diskopkan kepada semua orang yang beriman.Dan hasil persaudaraan itu ialah taqwa dan matlamat hujungnya ialah mendapat keredhaan Allah.itu la persahabatan sebenar.

Maka disini atas dasar ukhuwah sebenar,kita perlulah mengajak sahabat2 kita kearah ketaqwaan.Tak kurang juga ada "ukhuwah" dia tas dasar yang tak syarak.Rempit contohnya.'Ukhuwah mereka memang kuat.Tapi dasarnya salah.Jadi persahabatan ini belum dijamin kesetiannya.

sahabat yang sejati ialah sahabat yang mengajak kita mengingati Allah


Rasulullah juga ada bersabda:

"Tidak beriman seseorangkamu sehingga menyintai sahabatnya seperti dia mencintai dirinya"

Di sini Rasulullah sendiri telah meletakkan guide line bersahabat itu.Kita harus treat
kawan kita separti kita treat kita sendiri.nak bagi sesuatu,bagi lah yang berharga buat kita.Janganlah benda yang tak kita guna,kita bagi kat kawan kita tuh.Kalau boleh pakai takpe ag.

Di dalam hadith yang lain kira2 bermaksud,:

"kawan itu ibarat bangunan,mereka saling kuat-menguatkan"
kalau salah satu binaan takde,macam bangunan belum siap


Disini lah kunci dan konsep kepanjangan persahabatan itu.Tak kira la ukhuwah islamiyah ke,ukhuwah rempitiah ke.Kawan kita itu ibarat elemen penting dalam persahabatan.Kalau seorang dari kita khianat,maka huru hara persabatan itu.Ibarat satu bangunan.kalau tiangnya tiba2 pandai lari,tak ke runtuh bangunan tu.

Apapun,marilah kita check balik niat,sebab apa kita besahabat.Memang tidak dinafikan kalau kita kadang2 besahabat sebaba dia mempunyai kelebihan tertentu,seperti pandai,ada kereta.Tapi perlu kita ingat,jangan lah kelebihan itu dijadikan sebab utama anda besahabat dengan dia.Besahabat lah kerana Allahm kerana itulah yang paling indah dan terjalinlah ukhuwah fillah,InsyaAllah.

No comments: