nikah hindari zina...

Bila bercakap mengenai zina, suma boleh membayangkan firman Allah yg kira2 bermaksud...
"....dan janganlah kamu mendekati zina..."
sebenarnya ramai orang tersalah tafsir akan ayat nih....kalau kita lihat,ayat ini menghalang kita dari menghampri zina...tp skrg,byk yg pikir hanya jangan melakukan zina....sedang perkara2 yang menjurus ke arah perbuatan zina itu diabaikan...

kalau nk dikategorikan,zina ni banyak sebenarnya...ana pon takut gak...sbb kadang2 alpha gak...ish3....zina mata la yang paling famous skali...sbb senang nk buat...cuma tengok ja...siap ade yg kata,.."..mari tengok dan hayati keindahan ciptaaan Allah.."...astaghfirullah....byk lg jnis2 zina spt zina hati n sbg nya...



so jaga pandangan ni sangat penting...klau slalu wat zina mata nih,nanti akan menular jadi zina hati...syook sendiri mula bangkit...last2 rindu melanda...aduh..payahnya...nnt mula la makan terlebih kenyang,mandi terlebih basah n macam2 tak kena..

Ibnul Qayyim menyatakan: “Orang berakal tidak mudah tergelincir jatuh hati dan rindu, dia tidak tertimpa pelbagai kerosakan. Barang siapa yang terjun ke dalamnya maka ia termasuk orang yang menzalimi diri sendiri, tertipu dan akhirnya binasa. Jika dia tidak melakukan pandangan berkali-kali terhadap orang yang dikagumi dan usahanya itu meragut benang asmara, pastilah asmara tidak akan kukuh mencengkam jiwanya.”



Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud: “Pandangan mata itu satu daripada sekian banyak anak panah iblis.” Setiap penyakit ada ubatnya. Ubat yang terbaik adalah meneguk daripada pengajaran al-Quran seperti firman Allah yang bermaksud: “Demikianlah supaya kami memalingkan daripadanya kemungkaran dan kekejian. Sesungguhnya Yusuf itu termasuk hamba kami yang terpilih.” - (Surah Yusuf, ayat 24)

Bernikah dan membina rumah tangga adalah langkah paling baik. Inilah ubat rindu paling baik. Tidak semestinya bernikah dengan orang yang kita kagumi. Meskipun pernikahan itu dilangsungkan tidak dengan orang dicintai dan diidamkan.dan dalam pemilihan pasangan hidup ni mmg penting...

Rasulullah swt ada bersabda..."dikahwini seorang perempuan itu kerana kecantikannya,hartanya dan keturunannya,maka yang utama itu pilihlah agamanya..."



bila kita selami hadis rasulullah ini,mmg byk betulnya...kerana kalau dilihatkan,3 sbb yang lain itu hanya sementara je...cantik...bila dah tua,kedut2 jgk kan...
kaya...tak semestinya akan kaya sampai mati...tp kalau dpat yang mantap agamanya,fuuhhh...insyAllah bahagia....disamping membantu kita dalam jalan dakwah ni,pelayaran bahtera hidup besama pun akan lancar....



maka sahabat2 ku...sabarlah...nnt kita pasti akan bertemu dengan jodoh kita...tapi siapa dia,bagaimana dia,itu urussan Allah...ana mmg tersentuh akan firman Allah yang bermaksud..
"...lelaki yang baik itu untuk perempuan yang baik"
so klau nk isteri solehah,kita kena soleh kan diri...pegang pada janji Allah...
insyAllah...
renung2kan....

3 comments:

eut said...

kmk mk kawen.......uwaaaaaaa.....

akhi_afif said...

misal rasanya dah mampu,kawen la..

Anonymous said...

* btl2..kmk dlok pun bkapel juak tp skrg alhamdulillah xgyk n mtk jauhkan la..n setakat kmk tauk,xda kitab,hadis or ayt al-quran yang mmbolehkan kapel pon nak..lgpun nak pmpuan baik tuk laki baik..jd perindah dlk peribadi dirik brk lyk dpt yg terbaik..n islam tok xmghalang fitrah mnusia pon tuk syg ngn kaum blawanan jns,yala islam srh khwn..kdg2 kapel ya pdh lom bersedia nak khwn,tp kapel dpt plak..pelik kan??